Second opinion bedrijfsarts
Procedure second opinion bedrijfsarts
Het doel van een second opinion bedrijfsarts is het bieden van een mogelijkheid aan medewerkers om een onafhankelijk advies inzake het medische oordeel van de bedrijfsarts in te winnen.
Bij het bieden van een goede dienstverlening is het geven van gedegen re-integratieadviezen voor Peijnenburg Verzuimbegeleiding B.V. van groot belang. Daarbij behoort een goed beeld van de medische situatie van een medewerker. Indien een medewerker van mening is dat de bedrijfsarts de medische situatie niet goed inschat, kan de medewerker een verzoek doen om een 2nd opinion van een onafhankelijk bedrijfsarts.
Een 2nd opinion kan niet worden aangevraagd indien de werknemer het niet eens is met het afgegeven re-integratieadvies.
Bij Peijnenburg Verzuimbegeleiding B.V. (PV) ziet de procedure voor het tot stand komen van een second opinion bedrijfsarts door een medewerkers er als volgt uit:
Nr. |
Wie |
Processtap |
Benodigde input |
1. |
Medewerker klant |
De medewerker meldt zich bij de casemanager van PV met een verzoek tot 2nd opinion |
Nvt |
2. |
Casemanager |
De casemanager informeert de bedrijfsarts dat er voor een medewerker een 2nd opinion dient te worden aangevraagd. |
Gegevens medewerker |
3. |
Bedrijfsarts |
De bedrijfsarts beoordeelt de aanvraag voor een 2nd opinion. Indien de bedrijfsarts zwaarwegende argumenten heeft om een 2nd opinion verzoek af te wijzen, dan dient hij dit gemotiveerd aan te geven. |
Verzuimdossier Compucase |
4. |
Bedrijfsarts |
De bedrijfsarts informeert de casemanager dat een 2nd opinion doorgezet kan worden naar een onafhankelijk bedrijfsarts |
Verzuimdossier Compucase |
5. |
Casemanager |
De casemanager informeert het Medisch secretariaat over de aanvraag 2nd opinion. Het medisch secretariaat stuurt de medewerker een formulier om de onafhankelijke bedrijfsarts te machtigen om zijn dossier in te zien. |
Machtigingsformulier overdracht dossier |
6. |
Medewerker klant |
De medewerker ondertekent de machtiging en stuurt derze retour naar het medisch secretariaat. |
Getekende machtiging overdracht dossier |
7. |
Medisch secretariaat |
Het Medisch secretariaat neemt contact op met de Landelijke Pool Second Opinion Bedrijfsartsen. Deze stuurt ook de getekende machtiging naar de backoffice van de landelijke pool 2nd opinion bedrijfsartsen. |
Gegevens 2nd opinion arts Agenda 2nd opinion arts Gegevens medewerker |
8. |
Medewerker klant |
De medewerker krijgt de mogelijkheid om een second opinion arts te kiezen. Hiervoor krijgt hij een overzicht met artsen toegestuurd vanuit de landelijke pool 2nd opinion artsen. |
Overzicht 2nd opinion bedrijfsartsen |
8. |
Medisch secretariaat |
Het medisch secretariaat verzoekt de directie om de onafhankelijke bedrijfsarts te laten machtigen voor toegang tot het medisch dossier in Compucase |
|
9. |
Medisch secretariaat |
Het medisch secretariaat verstuurt de uitnodiging voor de 2nd opinion bedrijfsarts naar de medewerker |
Uitnodigingsbrief spreekuur |
10. |
Directie PV |
De directie van Peijnenburg Verzuimbegeleiding BV vraagt de beheerder van Compucase om de onafhankelijke bedrijfsarts te machtigen tot het dossier van de aanvrager 2nd opinion |
Naam bedrijfsarts, BIG nummer bedrijfsarts, naam medewerker |
11. |
2nd opinion Bedrijfsarts |
De 2nd opinion bedrijfsarts, voegt de ondertekende machtiging toe aan het medisch dossier, beoordeeld de medische informatie, geeft zijn oordeel hierover, informeert de oorspronkelijke bedrijfsarts en maakt een verslag voor het medische dossier van de medewerker. |
Medisch dossier Compucase Getekende machtiging overdracht dossier |
12. |
Bedrijfsarts |
De bedrijfsarts neemt het verslag van de 2nd opinion bedrijfsarts op in het medische dossier van de medewerker |
Medisch dossier Compucase |
13. |
Bedrijfsarts |
De bedrijfsarts informeert de casemanager dat de 2nd opinion heeft plaatsgevonden. |
Verzuimdossier Compucase |
14. |
Casemanager |
De casemanager informeert de (financiële) administratie dat de 2nd opinion bedrijfsarts heeft plaats gevonden. |
Contactgegevens klant Gegevens medewerker |
15. |
(Financiële) Administratie |
De (financiële) administratie stelt de factuur voor de 2nd opinion op, verwerkt deze, en verstuurt de factuur naar de klant. |
Contactgegevens klant Factuur |
Indien bij de uitvoer van bovenstaande processtappen digitaal gegevens uitgewisseld worden tussen partijen, zal dat altijd gedaan worden via een beveiligde verbinding en/of het versleutelen van de gegevens.